ششمین نشست: 26 فروردین 1402

در این نشست گفتگو را از مدخل “ارتباط” آغاز کردیم، انواع “دوستی” را برشمردیم و بر روی آن‌ها متمرکز شدیم.

کارتون Frozen نمایشگر ارتباط دو خواهرست. تجربه‌ی این رابطه می‌تواند بر بینش افراد نسبت به دیگر افراد در اجتماع و نیز نحوه‌ی تعامل‌های بعدی فرد تاثیرگذار باشد.

قابل ذکر است که نه تنها ارتباط خواهران و برادران در خانواده، که پیش و بیش از آن، نحوه تعامل کودکان با اولین مراقبان خود (معمولا پدر و مادر) الگوهایی برای ارتباط‌های بعدی هستند.

فضای حاکم بر خانواده بر هر  مفهومی استوار باشد، کودکان با همان رویکرد (بخوانید عینک) به تعاملات افراد در جامعه خواهند نگریست؛ اعتماد؟ ترس؟ اجتناب؟ ساده‌انگاری؟ مرزهایی گشوده و یا مرزهایی بسته چون دیواری بلند؟ و…

بنابراین خوب است درنگی کنیم و چنان‌چه دغدغه دوستی و ارتباط  فرزندانمان در اجتماع را داریم، در درجه اول به آن‌چه برای شکل‌دهی این سازه به فرزندانمان می‌دهیم توجه کنیم.

اگر ارتباط اولیه آسیب دیده؛ یا تنها یک فرزند داریم که چالش‌های ارتباط با هم نسلی‌های خود را در خانه کمتر تمرین کرده؛ و یا… باید ضمن ترمیم این خلأها با تغییر الگوهای حاکم بر خانواده، و آموزش جعبه‌ابزار مهارت‌های زندگی، نقشه راه دوستی را به فرزندانمان هدیه کنیم. در این راه مشاور متخصص می‌تواند تسهیل‌گر مسیر حرکت ما باشد.

پیداست که همه‌ی دختران عزیزمان در ابعاد خاصی از مهارت‌های زندگی نیاز به ورزیده شدن دارند. این ابزار می‌تواند همدلی باشد: اولین قدم نوع‌دوستی و شرط اولیه‌ی ارتباط؛ یا تفکر نقادانه: دادن بینشی به فرزندان که چگونه دوست انتخاب کنند؛ و حل مساله: روشی برای تحلیل مسائل ارتباطی و چاره‌جویی برای آن؛ و…

در آخر لازم می‌بینیم به پدران و مادران عزیز یادآور شویم که آن‌چه ما تجربه نکرده‌ایم و نداشته‌ایم الزاما داشته‌های خوبی برای فرزندانمان نیستند، برای مثال الزاما ثروت مفهوم نزیسته فقر نیست، یا محبت و لطف بیکران مفهوم نزیسته بی‌محبتی نیست، هر چند در ظاهر این‌گونه به نظر برسد. تعادل و حرکت در میانه شاید بهترین گزینه برای تربیت باشد. این است که گاهی انسان در عشق شکوفا می‌شود و گاهی در فقدان!

برای دریافت اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌شود کتاب‌های زیر را مطالعه بفرمایید:

☀️ برای دختران آب و آینه

  • «کتاب کلاغ سیاه به سفر می‌رود» از بابک صابری
  • «کتاب یک عمر دوستی» از چانگ هی پارک ترجمه زهرا یوسفی راد

☀️ برای والدین عزیز

  • «کلیدهای پرورش مهارت‌های دوست‌یابی در کودکان و نوجوانان» از میشل بربا ترجمه اکرم قیطاسی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *