عصر مولکولی در راه است!
عصر مولکولی، در تکامل عصرهای کشاورزی، صنعتی و اطلاعاتی پدیدار میشود و شناخت آن، نیازمند شناخت عصرهای پیشین است. برای شناخت اجمالی آن، میتوان به موارد زیر دقت کرد:
کسب و کارها در تکامل از عصر صنعتی به عصر مولکولی به سمتی میروند که مشتری به جای خرید محصولی که نیازش را با آن مرتفع کند، خدمتی را دریافت میکند که همان نیاز را در سطح بالاتر با هزینههای مستقیم و غیرمستقیم کمتری پاسخ میدهد.
به عنوان مثال، در عصر صنعتی، مشتری برای جایهجایی خود، خودرو خریداری میکند اما در عصر اطلاعاتی، جابهجایی را به عنوان یک خدمت و یا تجربه موردانتظار نه از شرکت خودروسازی که از شرکتهای اجاره دهنده خودرو دریافت میکند در حالی که سرویسهای مسیریابی و مدیریت سفر را نیز دریافت میکند و از پرداخت مالیات و عوارض سالیانه و هزینههای نگهداری و تعمیرات نیز خلاص شده است.
کسب و کارها برای ارایه خدمت و تجربه لذتبخش به جای کالا و محصول، از فناوریهای جدید بهره میگیرند. فناوری غالب عصر مولکولی، زیستفناوری، علومشناختی، نانوفناوری و فناوریاطلاعات به صورت ترکیبی هستند. در این عصر، کسب و کارها به سمتی میروند که نیازهایی که به صورت مجزا توسط هر یک از این فناوریها در عصرهای پیشین پاسخ داده میشدند، در این عصر با محصول یا خدمت ترکیبی رفع شوند.
اگر در عصر اطلاعاتی، هوشمندی را قابلیت تطبیق محصول و خدمت با کاربر و نقطه هدف از طریق اینترنت اشیاء میشناسند که کلید فعالسازی و غیر فعال کردن آنها در اختیار انسانهاست، در عصر مولکولی، هوشمندی، معنای وسیعتری میگیرد. هوشمندی با ترکیبی از زیستفناوری و نانوتکنولوژی در ذات اشیاء نهادینه میشود به گونهای که بازسازیها و تطبیقپذیریها به صورت ارگانیک توسط آنها به ضرورت، آغاز و ادامه پیدا میکند. این هوشمندی تا جایی فرا میرود که مدیریت اشیاء از طریق علومشناختی به ذهن افراد صاحب آنها اتصال پیدا میکند.
…
اگر بپذیریم که عصر مولکولی در راه است، باید بپرسیم که اثرات این عصر بر روشهای یاددهی ـ و یادگیری چیست؟ و با به هم ریختن شرایط فعلی کسب و کارهای مرتبط با این حوزه، چه کسب و کارهای جدیدی را در این حوزه به وجود خواهد آورد؟